Ga verder naar de inhoud

Verkeersveiligheid voor kinderen heeft geen politieke kleur

Veilig naar school
Autovrij leven
Opinie

Het schooljaar is weer begonnen. Tienduizenden kinderen springen op de fiets of gaan te voet naar school. Ze manoeuvreren daarbij door een openbare ruimte die niet op kindermaat ontworpen is. Dat leidt tot onveilige situaties, onderweg en aan de schoolpoort. We roepen burgers en beleidsmakers daarom op om bij de lokale verkiezingen voluit te kiezen voor meer verkeersveiligheid.

Chaos aan de schoolpoort

Het schooljaar is gestart, en dat merk je ook op de weg. Tienduizenden kinderen gaan sinds deze week opnieuw met de fiets, de step of te voet naar school. Jammer genoeg is dat voor hen geen onbezorgde activiteit. Volgens cijfers van Vias Institute zijn elke dag maar liefst 14 kinderen betrokken bij een verkeersongeval op weg van of naar school.

Die precaire situatie op onze wegen doet jammer genoeg nog meer ouders beslissen om hun kind met de auto naar school te brengen. Daardoor worden schoolomgevingen chaotischer en gevaarlijker voor wie met de fiets of te voet komt. En zo komen de bewegingsvrijheid en autonomie van onze kinderen nog meer in het gedrang.

Vrij baan voor de auto

Onze openbare ruimte is gewoon niet ontworpen voor kinderen. Decennialang maakten we vrij baan voor de auto en namen we vlotte doorstroming voor gemotoriseerd verkeer als maatstaaf. Hoofddoel van de openbare ruimte was, en is nog steeds, om zoveel mogelijk auto’s zo snel mogelijk van A naar B te brengen. Daardoor werden actieve weggebruikers verbannen naar de zijkant, letterlijk en figuurlijk. Zo ook dus die tienduizenden fietsende en stappende kinderen. Die moeten het stellen met gebrekkige infrastructuur die ook nog eens is ontworpen op maat van volwassenen, door volwassenen.

In de eerste dagen van het schooljaar is er traditioneel extra aandacht voor de veiligheid van kinderen op de weg. Alleen ligt de nadruk nogal snel op fluohesjes en helmen. Die kunnen zeker nuttig zijn, maar ze wentelen de verantwoordelijkheid voor slechte infrastructuur en ongeduldige autochauffeurs al te gemakkelijk af op de weggebruikers met de zwakste schouders.

Meer kindperspectief in onze openbare ruimte

Die situatie moeten we ombuigen. Want een mobiliteitssysteem dat veilig en vriendelijk is voor kinderen, is veilig en leefbaar voor mensen van alle leeftijden. Daarom vragen we om meer kindperspectief in het mobiliteitsdebat.

In aanloop naar de lokale verkiezingen van 13 oktober roepen we beleidsmakers op om een mobiliteitsbeleid te voeren dat rekening houdt met de mogelijkheden én de beperkingen van kinderen en jongeren. Burgers moedigen we aan om ons onze openbare ruimte ook eens te bekijken vanuit kindperspectief. En in het stemhokje te kiezen voor beleidsmakers die verkeersveiligheid en de levenskwaliteit van kinderen hoog op de agenda zetten. Op die manier krijgen kinderen -indirect- een stem.

Krachten bundelen voor verandering

En het stopt niet na de verkiezingen. De komende maanden leggen we samen met verschillende andere organisaties de basis voor een Collectief Kindperspectief dat niet alleen kennis uitwisselt, acties onderneemt, maar het thema ook onder de aandacht houdt. En da’s nodig, want er valt voor kinderen zoveel meer te ontdekken dan de achterbank van een auto. Door samen in hun buurt rond te lopen, te spelen en te fietsen, leren kinderen hun leeftijdsgenootjes en hun omgeving beter kennen. Door zelfstandig op pad te gaan, leren kinderen het verkeer lezen. Beweging in de buitenlucht draagt bovendien bij tot hun mentale en fysieke gezondheid. Ook de rest van de samenleving heeft er trouwens baat bij om kinderen te ondersteunen zodat ze zich zelfstandig en zonder zorgen kunnen verplaatsen. Kinderen die naar school fietsen, steppen of wandelen, zorgen zo rechtstreeks voor minder auto’s en vooral voor minder drukte in de ochtendspits en minder chaos aan de schoolpoort.

Met een brede glimlach naar school

Om kinderen -en de rest van de samenleving- te laten genieten van de vele voordelen van actieve mobiliteit, moeten we onze schaarse openbare ruimte opnieuw omvormen tot een sociale ruimte op maat van mensen. Laten we dus verder kijken dan de obligate fluohesjes en helmpjes. Laten we als volwassenen kritisch naar onze openbare ruimte kijken, en wel vanuit een kinderbril. Want elk kind verdient het om zonder stress, veilig én met een brede glimlach op het gezicht naar school te gaan.

Actie met Autovrije Schooldag

Een van de manieren waarop we actie ondernemen is via de Autovrije Schooldag, een initiatief geïnspireerd op Autovrije Zondag.

Op een Autovrije Schooldag palmen leerkrachten en leerlingen de straat voor de schoolpoort in. Waar auto’s verdwijnen, krijgen kinderen plots de ruimte om te spelen, te leren en hun verkeersvaardigheden te oefenen.

Gerelateerde inzichten

Straffe case

ParkPAD geeft gemeenten kompas voor beter parkeerbeleid

Samen met Mobiel 21 en lokale stakeholders evalueren verschillende Vlaamse gemeenten hun parkeerbeleid. Drie van hen rondden die evaluatie ondertussen af. Zij kregen een ParkPAD-certificaat en gaan nu met de inzichten uit de evaluatie aan de slag voor een beter lokaal mobiliteitsbeleid.

Meer leren
Opinie

Waarom Mobiel 21 samenwerken zo super vindt

Els Van den broeck, algemeen directeur bij Mobiel 21, schuift aan tafel bij de Socius-podcast ‘Allemaal Politiek’ om te praten over succesvolle samenwerkingen als hefboom voor verandering.

Beluister de podcast
Veilig naar school

Gezonde & kindvriendelijke schoolomgevingen

We bouwen mee aan veilige en avontuurlijke publieke ruimte waarin kinderen en jongeren zich zelfstandig kunnen, willen én mogen verplaatsen. Naar school, vrienden, de sportclub, het park ... in alle windrichtingen.

Verder lezen