Ga verder naar de inhoud

Mobiel 21 test tijdelijke Hoppinpunten in Leuven

Mobiliteit voor iedereen
Onderzoek & cijfers

Sinds deze week staat er een tijdelijk Hoppinpunt aan buurtcentrum Sint-Maartensdal in Leuven. Buurtbewoners kunnen er de komende maanden deelfietsen en een deelwagen ontlenen. Stad Leuven onderzoekt, samen met Mobiel 21 en VELO, welke drempels mensen daarbij ervaren.

Sinds 2021 vind je in Leuven meer dan veertig Hoppinpunten. Aan zo’n punt vind je verschillende vormen van deelmobiliteit, en kan je vaak ook overstappen op het openbaar vervoer. "Deelmobiliteit is al erg populair in onze stad,” zo vertelt David Dessers, schepen van mobiliteit in Leuven. “Steeds meer Leuvenaars kiezen voor een deelfiets of -wagen. Op vier jaar tijd is het aantal autodelers gestegen met maar liefst 80%. Het aantal Leuvenaars dat regelmatig een deelfiets gebruikt is vervijfvoudigd. Dat zijn straffe cijfers, maar er is nog marge voor groei en we weten ook dat sommige Leuvenaars moeilijk de weg vinden naar deelmobiliteit.”

Deelwagens en deelfietsen

Om mogelijke drempels bij het gebruik van deelfietsen en -wagens weg te nemen, en nog meer Leuvenaars naar deelmobiliteit toe te leiden, staat er nu een tijdelijk Hoppinpunt aan buurtcentrum Sint-Maartensdal. Daar kunnen bezoekers van het buurtcentrum de komende maanden een deelwagen en verschillende soorten deelfietsen ontlenen, van eenvoudige stadsfietsen tot elektrische bakfietsen. Buurtwerkers, VELO en Mobiel 21 begeleiden hen daarbij. Ook andere buurtbewoners kunnen de deelfietsen gedurende de testperiode tegen een voordelig tarief ontlenen na registratie op www.leuven.be/deelfietsen.

Drempels bij deelmobiliteit

In ruil voor de testritjes vraagt de stad aan de gebruikers om feedback te geven. "Zo willen we te weten komen wat buurtbewoners van het Hoppinpunt vinden, welke drempels ze eventueel ervaren en of ze van plan zijn in de toekomst vaker een deelvoertuig te gebruiken”, aldus Sam Delespaul, onderzoeker bij Mobiel 21.

“Met die inzichten kunnen we deelmobiliteit inclusiever maken, en nog beter inzetten in de strijd tegen vervoersarmoede”, vult Elisabeth De Roover, projectcoördinator bij VELO, aan. Zo is het stadsbestuur in elk geval van plan om, op basis van de feedback, te bekijken of ze in de toekomst permanente deelpunten kan voorzien aan buurtcentra.

Eerder richtte de stad trouwens al een tijdelijk Hoppinpunt in aan buurtcentrum Mannenstraat. In december verhuist het deelpunt dan naar buurtcentrum Casablanca in Kessel-Lo.

Met steun van Interreg

Stad Leuven, VELO en Mobiel 21 kunnen voor dit initiatief rekenen op Europese steun via het Interreg-project ShareDiMobiHub.

Gerelateerde inzichten

Straffe case

Minder mobiele mensen vinden aangepaste deelfiets op Gfietst.be

Het nieuwe platform Gfietst.be van G-sport Vlaanderen bundelt alle locaties in Vlaanderen waar minder mobiele mensen een fiets op hun maat kunnen huren. Doel van het platform is om echt iedereen te laten genieten van deugddoende fietstochten, ongeacht leeftijd, gezondheid of beperking.

Verder lezen
Opinie

Eerst de shitshow, dan goednieuwsshow

2024 is op alle vlakken in mineur gestart voor (duurzame) mobiliteit. Afgeschafte bushaltes, absolute filerecords, doodgereden kinderen en gesloten treinloketten. Hoe krijgen we ons danig ontspoorde mobiliteitssysteem uit deze perfecte shitstorm?

Verder lezen
Mobiliteit voor iedereen

Samen tegen vervoers­armoede

We maken komaf met vervoersarmoede. Want je kunnen verplaatsen is een basisrecht. Daarom geven we fietslessen aan volwassenen en doen we onderzoek. Iedereen moet kunnen geraken waar hij of zij moet zijn.

Verder lezen